Senast delade vi med oss av några tips till er arbetsgivare vid utmattning. Idag delar vi med oss av tips till chef och medarbetare vid återgång efter en längre tids sjukskrivning.

För chef är det värdefullt att i god tid checka av medarbetarens arbetsmiljö. Vanligt är att vi gör en ergonomisk översyn där vi vid behov kompletterat med nya hjälpmedel, stol etcetera. Att säkra upp den ergonomiska arbetsplatsen är viktigt framförallt då stressen skapat fysiska problem. Likaså är det viktigt att checka av hur medarbetaren klarar av det öppna landskapet? Behövs ljudabsorberande hörlurar? Att chefen skapar en positiv återgång som är välkomnande. Ha täta återkopplingar och coacha medarbetaren i sitt arbete.

För medarbetaren kan det vara bra att börja försiktigt. Att komma in i rutiner som att åka till jobbet, träffa gamla och nya kollegor. Att lägga in pauser i arbetsschemat och fylla på med aktiviteter efter det. Att träna på att göra en sak i taget . Inte lägga in för många aktiviteter på fritiden då man oftast blir väldigt trött vid återgång i jobb. Släppa prestationstänkandet och inre krav på att vara duktig. Träna på att sätta gränser. Säg ifrån vänligt om du känner att du inte orkar eller hinner med saker. Skilj på arbete och fritid. Att inte ta jobbsamtal och kolla inte arbetsmejl då man är ledig.