23 03, 2020

D-vitamin – solens vitamin

2020-03-27T19:10:00+00:00

D-vitamin stärker immunförsvaret och minskar inflammation i kroppen. Rekommendationen är 2000 IE/dag.

D-vitamin är fettlösligt och bildas i huden vid solexponering. Under vinterhalvåret räcker inte solens strålar till på våra breddgrader för att huden ska kunna bilda tillräckligt mycket D-vitamin. Därför behöver vi fylla på med D-vitamin via mat och/eller kosttillskott. Mat som innehåller mycket D-vitamin är fet fisk, till exempel sill, lax och sardiner.

Många arbetar hemifrån just nu och ”sparar” säkert tid som inte behöver tillbringas i bilkö eller i kollektivtrafiken på väg till och från jobbet. Ta en långpromenad och njut av vårsolen!

I våra hälsoundersökningar mäter vi sedan 2 år tillbaka D-vitamin och vi finner att mer än hälften har ett lågt D-vitaminvärde (<75nmol/l). Just D-vitamin är ett viktigt vitamin som stärker vårt immunförsvar och minskar inflammation i kroppen. Läs mer om D-vitamin från vårt tidigare inlägg här.

D-vitamin – solens vitamin2020-03-27T19:10:00+00:00
17 03, 2020

Tarmfloran påverkar immunförsvaret!

2020-03-22T09:01:29+00:00

Det pågår en ständig kamp mellan våra sk ”goda” och ”onda” bakterier i tarmen. Forskningen är ny på området, men har hittills visat att uppåt 80 % av vårt immunförsvar har sin grund i de goda tarmbakterierna. Det är viktigt att ha många olika sorters tarmbakterier och starka stammar av dem.

Det är möjligt att påverka sin tarmflora till det bättre eller sämre … Genom att äta olika fibrer och mat som är mjölksyrad stöttas de goda tarmbakterierna. Goda fibrer finns i frukt & bär, grönsaker och fullkorn. Levande mjölksyrebakterier finns t ex i naturell yoghurt och mjölksyrade grönsaker som inte är pastöriserade.

Ett enkelt knep för att säkerställa att de goda tarmbakterierna får den näring de behöver är att äta minst 500 gram frukt & bär och grönsaker varje dag. En bra mix blir att äta ungefär 250 gram frukt & bär och lika mycket grönsaker. Ytterligare ett enkelt knep att stötta sina goda medhjälpare i tarmen är att lägga till några matskedar mjölksyrade grönsaker på tallriken vid varje måltid. Välj surkål, mjölksyrade grönsaker, kimchi från kyldisken. Då innehåller maten probiotika som är levande mjölksyrebakterier.

De sk ”onda” tarmbakterierna får sin näring från socker, snabbmat och livsmedel som är fiberfattiga och näringsfattiga.

Boosta dig själv och ditt försvar genom att fylla på med bra näring!

Tarmfloran påverkar immunförsvaret!2020-03-22T09:01:29+00:00
27 11, 2019

Snart Advent

2019-11-27T09:43:18+00:00

Föreläsning hos en uppdragsgivare härom dagen där medarbetarna vill bli sockersmarta! Som inspiration inför julen och alla stundande glöggkalas, glöggmys och adventskalas bjöd jag på ett litet glöggmingel utan tillsatt socker i pausen.

Alltid när vi ska fira något, firar vi genom att äta socker! Glögg & pepparkakor hela december, när vi närmar oss julafton bakar vi 7 sorters julkakor enligt gamla familjerecept och många ger bort stora chokladaskar – ju större desto bättre – i brist på fantasi. Sedan kommer Alla hjärtans dag i februari, Påsken med sina påskägg fyllda med smågodis, tårtor till alla fruntimren i fruntimmersveckan, Halloween, kanelbullens dag den 4 oktober. Så fortsätter det året runt.

Det går att tänka om och testa något annat! Gruppen blev förvånad över att det kunde bli så gott och samtidigt nyttigt utan tillsatt socker.

Recepten? Hör av dig! /Maj Östberg Rundquist

Ta del av Pro+Fit Health ABs erbjudande.

Snart Advent2019-11-27T09:43:18+00:00
23 10, 2019

Låginflammatorisk kost

2019-10-24T11:16:07+00:00

En ny behandling för barn och unga med reumatism prövas nu vid Akademiska sjukhuset i Uppsala. Enligt Lillemor Berntsson, barnreumatolog och överläkare, som leder studien ska låginflammatorisk kost prövas som kompletterande eller alternativ behandling.

Förhoppningen är att kostprogrammet ska ge patienterna en möjlighet att kunna påverka sin sjukdom själva i vardagen och minska behovet av läkemedel. Kostprogrammet, som utvecklats i USA, innebär en strikt diet med väldigt naturlig mat. Det handlar om att laga mat från grunden av naturliga råvaror som rent kött, fisk, ägg, skaldjur, nötter och mycket frukt och grönsaker. Små mängder yoghurt och lagrad ost ingår, men inget tillsatt socker, gluten, konsistensgivare eller andra tillsatser. Enligt Lillemor Berntsson är gluten sannolikt inte skadligt i sig utan det handlar om att minska mängden av vissa kolhydrater.

Programmet innebär en näringsmässigt fullvärdig kost.

En patient som prövat kostprogrammet i en månad hade mindre stela leder och en mångårig ögoninflammation var borta. Studien pågår fram till 2021. De barn och unga som deltar i studien provar kosten strikt i en månad, helst tre månader. Under tiden får de och deras familjer stöd av läkare, dietist och skola. De får recept, olika tips och råd och en lista över mat som bör undvikas.

Läs mer här:
Akademiska sjukhuset
Sveriges Radio
Ta del av Pro+Fit Health ABs erbjudande.

Låginflammatorisk kost2019-10-24T11:16:07+00:00
5 03, 2019

Fettisdagen idag

2019-07-11T08:33:54+00:00

Historiskt sett har vi ätit fettisdagsbullar, alias semlor eller fastlagsbullar, sedan 1500-talet. Då handlade det om att vi skulle äta upp oss och bli feta och präktiga så att vi skulle klara den 40 dagar långa fastan innan Påsk. Ett annat namn på bakverket är hetvägg. Det innebär att äta en semla i en tallrik med varm mjölk, kryddad med t ex kanel. Dåtidens semlor var inte de fluffiga bakverk som vi äter idag utan de var säkert bakade av grovt mjöl och för att bli njutbara behövde de blötas upp i varm mjölk.

En svensk kung, Adolf Fredrik, var så förtjust i semlor att han fettisdagen 1771 avslutade sin måltid med en sista semla innan han föll ihop och dog. Nu för tiden tänjer vi på traditionerna och äter saffranssemlor före jul och redan i januari finns det vanliga semlor, wienersemlor, semlewraps mm. Visst kan vi njuta av en semla på fettisdagen! Välj en i miniformat och njuut av varje tugga!

Läs mer i Bli sockersmart!

Fettisdagen idag2019-07-11T08:33:54+00:00
14 02, 2019

Alla hjärtans dag

2019-07-11T08:33:54+00:00

Idag är det många som äter: Glukossirap, socker, gelatin, surhetsreglerande medel E330, stabiliseringsmedel E406, färgämne E120, aromer. Gelatin framställs av ben, hudar, skinn, ligament och senor från djur. Bakom E330 döljer sig citronsyra som framställts genom att melass eller glukos jäses med hjälp av jäst och mögelsvampar. E406 är agar, framställd ur vissa rödalger. E120 är karmin, ett rött färgämne som framställs av de torkade honorna av kochenill-lusen.

100 gram geléhjärtan innehåller
Energi 1450 kJ/340 kcal
Fett 0 gram
Kolhydrater 80 gram
Varav sockerarter 58 gram
Protein 3,9 gram
Salt 0 gram

Visst ska vi fira Alla hjärtans dag! Vad kan vi ge dem vi gillar i stället för socker och tillsatser? Förslag: En kram, en ros eller flera rosor, en lott, ett glas champagne, något litet och dyrt från guldsmeden, en upplevelse, middag på restaurang, en rosa smoothie etc.

Läs mer i Bli sockersmart!

Alla hjärtans dag2019-07-11T08:33:54+00:00
7 02, 2019

Sötningsmedel i stället för socker?

2019-07-11T08:33:54+00:00

Vi gillar det som är sött och vi lär oss tidigt att det som är sött är ofarligt. Både fostervattnet och modersmjölken smakar sött och det som är sött i naturen är oftast inte giftigt. Det här är ett arv som vi har med oss sedan urminnes tider.

Nu borde de flesta ha nåtts av budskapet att vi inte ska äta så mycket socker – och helst ska vi undvika socker helt. Men, hur är det då med sötningsmedel? Ska vi ersätta sockret med de olika typer av sötningsmedel som finns?

De flesta sötningsmedel har en E-beteckning och den klass som de anges under är ”övriga tillsatser” som börjar på E95x. Sockeralkoholer (brukar sluta på -ol) är en grupp sötningsmedel som förekommer i liten mängd i naturen. Mängden är så liten att det inte är lönsamt att utvinna utan de framställs ur naturliga sockerarter. Sötningsmedel (som inte ger energi) är framställda helt kemiskt. Hit hör t ex acesulfamkalium, cyklamat och sukralos.

Vad händer i kroppen om vi äter konstgjort socker? Förmodligen gör sig kroppen beredd att ta emot något sött som är på väg ner i magsäcken när vår tunga känner den söta smaken. Den som är sockerkänslig kan underhålla sitt sötsug med konstgjorda sötningsmedel.

Söta med lite honung (köp svensk) och torkade frukter och bär i stället för socker och konstgjort socker.

Läs mer i Bli sockersmart!

Frågor om socker, sötningsmedel, honung?

Sötningsmedel i stället för socker?2019-07-11T08:33:54+00:00
9 05, 2018

Bli sockersmart!

2019-07-11T08:33:54+00:00

Bli sockersmart och rensa bort onödigt socker i din mat!

”Bli sockersmart!” är titeln på Maj Östberg Rundquists senaste bok om socker. Maj är fil kand i måltidsekologi och kostrådgivare på Pro+Fit Health AB. Är det då så farligt med lite socker ibland? Hur mycket socker äter vi egentligen? Ibland äter vi socker medvetet, som när vi lägger sockerbitar i kaffet, när vi äter godis och när vi dricker socker i form av läsk och saft. Socker finns till allra största delen i väldigt många matvaror som vi äter utan att reflektera speciellt mycket över sockerinnehållet. Därav titeln på boken – vi behöver bli mera medvetna om de dolda sockerfällorna som lurar där man minst anar det. Nu finns nya råd från WHO om hur mycket (eller lite) socker vi anses tåla med hälsan i behåll.

Den 24 maj inviger Studieförbundet Vuxenskolan sin nya lokal i Danderyd med en sockerföreläsning av Maj Östberg Rundquist. Välkommen om du har möjlighet! Begränsat antal platser.

Anmälan via länken nedan:

https://www.facebook.com/events/2184279874919119/

 

 

 

Bli sockersmart!2019-07-11T08:33:54+00:00