29 05, 2018

Våra tankar stressar oss

2018-05-30T08:38:05+00:00

Har du tänkt på att det många gånger är våra tankar och tolkningar av situationer som manar på oss och skapar stress. Vi lever i ett samhälle där vi via sociala medier kan kika in i andras liv. Det är lätt att jämföra sitt eget liv med andras… förväntningar på oss själva att vara framgångsrika,  vara i rätt shape kroppsligt, äta näringsriktigt och ha väluppfostrade barn. Kraven kan bli alldeles för höga. Man tappar ork och kraft och det blir svårt att sortera vad som är viktigt. Många chefer väljer att ge medarbetaren samtalsstöd när måttet är rågat och medarbetaren blir sjukskriven men det finns stora fördelar med att gå in med åtgärder i ett tidigare skede.

Idag finns kostnadseffektiva digitala program som kan hjälpa medarbetare att sortera och skapa ett liv som man vill leva. Ett program som kan hjälpa dem att  hitta en riktning och träna på att vara i stunden och skapa lugn.

Läs mer om programmet

 

Våra tankar stressar oss2018-05-30T08:38:05+00:00
9 05, 2018

Bli sockersmart!

2018-05-12T20:09:44+00:00

Bli sockersmart och rensa bort onödigt socker i din mat!

”Bli sockersmart!” är titeln på Maj Östberg Rundquists senaste bok om socker. Maj är fil kand i måltidsekologi och kostrådgivare på Pro+Fit Health AB. Är det då så farligt med lite socker ibland? Hur mycket socker äter vi egentligen? Ibland äter vi socker medvetet, som när vi lägger sockerbitar i kaffet, när vi äter godis och när vi dricker socker i form av läsk och saft. Socker finns till allra största delen i väldigt många matvaror som vi äter utan att reflektera speciellt mycket över sockerinnehållet. Därav titeln på boken – vi behöver bli mera medvetna om de dolda sockerfällorna som lurar där man minst anar det. Nu finns nya råd från WHO om hur mycket (eller lite) socker vi anses tåla med hälsan i behåll.

Den 24 maj inviger Studieförbundet Vuxenskolan sin nya lokal i Danderyd med en sockerföreläsning av Maj Östberg Rundquist. Välkommen om du har möjlighet! Begränsat antal platser.

Anmälan via länken nedan:

https://www.facebook.com/events/2184279874919119/

 

 

 

Bli sockersmart!2018-05-12T20:09:44+00:00
18 04, 2018

Minst 500 gram grönsaker per dag!

2018-04-18T07:56:33+00:00

Att äta 500 gram frukt och grönsaker per person och dag är rekommendationen i Sverige (Källa: Livsmedelsverket). Fördelningen bör vara ungefär hälften frukt och hälften grönsaker. Hälften av grönsakerna bör vara grova, som t ex morot, broccoli, vitkål. Potatis är bra mat, men räknas inte in i mängden 500 gram.

500 gram? En bukett broccoli väger 250 gram (här är vi halvvägs in i dagsransonen), en morot, ca 100 gram, 5 cocktailtomater, ca 100 gram, 1 äpple ca 60 gram. Det är bra att få en visuell bild av hur mycket 500 gram innebär.

Grönsaker, frukter och bär innehåller vitaminer och mineraler. De olika färgerna kommer från skyddande ämnen – därför är det inte bara vackert utan också bra för hälsan att äta färgglatt! Många grönsaker och frukter är rika på fibrer, som har olika positiva effekter i kroppen. Fibrer mättar, de håller magen igång och de fungerar som mat åt våra tarmbakterier.

Grova grönsaker är miljösmarta. De har lägre klimatpåverkan än salladsgrönsaker, de kan odlas i Sverige och de har lång hållbarhet.

Äter man mycket grönsaker och frukt minskar risken för bland annat fetma, hjärt- och kärlsjukdom och vissa typer av cancer.

Emellanåt dyker det upp artiklar om att frukt och bär innehåller ”massor” av socker och att det gäller att välja rätt i fruktskålen! Frukt och bär innehåller fruktos, glukos och sackaros, men den mängd som finns är liten och omgiven av den vätska, de fibrer, vitaminer och mineraler som finns i frukten och som kroppen behöver bryta ner i sina beståndsdelar innan de kan tas upp.

Så ladda tallriken, frukt- & salladsskålen, och mixern med frukter och grönsaker och njuuut!

Kontakta Maj Östberg Rundquist, Pro+Fit Health AB om du har frågor eller funderingar kring maten.

Minst 500 gram grönsaker per dag!2018-04-18T07:56:33+00:00
9 04, 2018

Förstärkt rehabilitering för återgång i arbete

2018-04-09T13:34:28+00:00

En ny lag föreslås träda i kraft den 1 juli 2018. Syftet är att se över hur individens rehabilitering kan stärkas för att göra det möjligt att återgå i arbete. En plan för återgång i arbete ska upprättas av arbetsgivaren tillsammans med arbetstagaren om arbetstagaren har varit frånvarande på grund av sjukdom i 30 dagar eller om arbetsförmågan varit nedsatt under minst 60 dagar eller kan antas vara nedsatt under minst 60 dagar.

När det gäller rehabilitering skall arbetsgivaren ha mål, analysera behov av åtgärder, ha kompetens, resurser och rutiner för arbetsanpassning och rehabilitering. Vidare är det viktigt att anpassa arbetstagarnas arbetssituation med utgångspunkt från deras förutsättningar för arbetsuppgifterna.

Det nuvarande arbetsplatsnära stödet, som arbetsgivare kan söka, kommer att utvidgas till att även omfatta planering, genomförande och uppföljning. Pro+Fit Health AB är godkända anordnare av arbetsplatsnära stöd. Läs mer här.

Kontakta Lotta Karlsson Javén, Pro+Fit Health AB

Förstärkt rehabilitering för återgång i arbete2018-04-09T13:34:28+00:00
6 04, 2018

Förebygga eller medicinera mot ohälsosam stress

2018-04-06T09:51:12+00:00

Tidningen Vision, fackförbundet Visions medlemstidning skrev i nummer 1/2018 om den ständigt ökande ohälsan p.g.a stress och obalans i arbetslivet. Problemet kan angripas från två håll, genom att förbättra arbetsförhållanden och genom att öka vårt skydd mot skadlig stress. Vad gör ni på er arbetsplats för att undvika att behöva hamna reaktiva insatser i form av medicinering mot symptom som skapats av stress och obalans? Proaktiva  insatser kan göras på lednings- & organisationsnivå liksom på grupp- & individnivå.  Välkommen att kontakta oss för mer information.

 

 

Förebygga eller medicinera mot ohälsosam stress2018-04-06T09:51:12+00:00
17 03, 2018

Snart är det påsk!

2018-03-19T13:15:06+00:00

Snart är det påsk och vi kan se fram emot en härlig helg fylld av ledighet, firande och förhoppningsvis massor av vårsol. Ofta när vi firar äter vi socker och godis! Till jul äter vi choklad och påsken är smågodisets högtid. Påsken är den helg då vi svenskar äter mest godis under hela året. I genomsnitt klämmer vi i oss 1,6 kg. Det motsvarar ungefär 400 sockerbitar. Visst har vi lärt oss att socker och godis inte är speciellt nyttigt, men vi bryr oss inte. Vi vill unna oss.

I butikerna rullas kubikmetrar med billigt smågodis in, som placeras strategiskt för att vi inte ska missa att köpa. Försäljningen av lösgodis under påsken står för hela 10 procent av årets godiskonsumtion enligt Svensk Handel.

Vi fyller påskäggen med sega råttor, marsipanägg, skumgodis i form av påskharar och kycklingar och billig choklad. Förutom socker, innehåller lösgodis olika andra sockerarter, som glukossirap och glukosfruktossirap, syra, arom- och färgämnen. I segt godis finns det också lite protein, i form av gelatin, som framställts av slaktavfall (ben, hud, svinsvål) som kokats och renats och som utgör en råvara till godiset. Färgämnen som finns i godis – azo-färgämnen – kan ge oroliga och hyperaktiva barn och även vuxna kan påverkas. Ett annat färgämne, karmin/karminsyra (E120) är ett extrakt som kommer från torkade honor av kochenillsköldlusen.

Att ge någon ett påskägg till påsk är en trevlig tradition, men behöver ägget innehålla godis? Varför inte lägga ner en present, en biobiljett, en bok (Bli sockersmart!) eller något annat kul i stället. Det behöver ju inte alltid vara något som man kan äta upp. Jag skulle bli väldigt glad för en spännande fröpåse, en härlig tvål eller något litet och dyrt i ädelmetall …

Vad tänker du lägga i dina påskägg i år? Hör gärna av dig med dina bästa tips!

Glad Påsk! Önskar vi på Pro+Fit Health AB / Maj Östberg Rundquist

Snart är det påsk!2018-03-19T13:15:06+00:00
7 03, 2018

Några tips om du vill bli mer närvarande i vardagen

2018-03-07T15:58:51+00:00

Vår samarbetspartner KBT Psykolog och Organisationskonsult Mona Drar delar med sig av viktiga tips:

1. Använd inte mobilen som väckarklocka. När vi startar dagen med mobilen i vår hand leder det ofta till att vi blir reaktiva. Vi börjar reagera och agera på flödet på FB, notiserna, mejlen och messen vi fått under natten. Sedan är det tyvärr lätt hänt att vi fortsätter i de reaktiva hjulspåren resten av dagen.

2. Morgonrutin – hur vi startar dagen påverkar ofta hur resten av vår dag ser ut. Försök ha någon aktivitet i din morgonrutin där du medvetet försöker vara närvarande med din uppmärksamhet och dina sinnen tex duschen, tandborstningen eller när du dricker kaffekoppen.

3. Låt bli att multitaska. Att göra många saker samtidigt är omöjligt, så vad vi gör när vi multitaskar är att vi växlar fokus vilket gör oss ineffektiva och stressade. Att växla mellan olika fokus leder till att vi känner oss splittrade och icke närvarande i det vi gör.

Läs mer här

 

Några tips om du vill bli mer närvarande i vardagen2018-03-07T15:58:51+00:00
27 02, 2018

Nyttan med havre

2018-02-27T13:39:52+00:00

Havre har vi odlat på våra breddgrader sedan urminnes tider.

Havre innehåller betaglukaner, en typ av kostfiber som förknippas med god hjärthälsa och blodsockerbalans. Havre innehåller också resistent stärkelse som uppmärksammats för sin förmåga att brytas ner i tjocktarmen och ge näring till en god tarmflora. Havre innehåller också tryptofan – ett förstadium till lyckohormonet serotonin.

Ät havre i form av havregrynsgröt till frukost, testa klippta havrekärnor, som ger en matigare konsistens, gör en rå havregrynsgröt – overnight oats – genom att lägga havre i blöt i vatten eller mjölk över natten. Använd helt kokt havre i stället för ris. Gör en smoothie mera fyllig genom att blanda i blötlagda, sköljda havregryn i mixern.

Havre innehåller mera protein och halten av essentiella aminosyror är högre än i råg, vete och korn.

Läs mer här

Nyttan med havre2018-02-27T13:39:52+00:00
18 02, 2018

Vardagsmotion ger oanade hälsovinster

2018-02-18T07:08:08+00:00

Vinsterna med fysisk aktivitet på låg intensitet, som att stå, gå eller utföra hushållssysslor, kan vara större än man tidigare trott. Genom att ersätta en halvtimmes stillasittande om dagen med vardagsaktivitet minskar risken att dö i hjärt–kärlsjukdom med 24 procent, enligt en studie från Karolinska Institutet.

Läs mer här  

Vardagsmotion ger oanade hälsovinster2018-02-18T07:08:08+00:00