3 12, 2018

4 tecken på hur stress saboterar din arbetsdag

2018-12-03T06:19:14+00:00

Stress kan leda till beteenden som gör att du saboterar för dig själv.  Här är 4 tydliga exempel – och vad du kan göra istället.

1) Du ser inga enkla lösningar

När vi är stressade är det lätt att få tunnelseende. Det leder till att du letar efter en komplicerad lösning på ”enkla” problem. Istället för att göra en middagsplanering varje vecka åker du förbi matbutiken i stort sett varje dag och du har skapat en levnadscykel där du släcker mindre bränder varje dag. Försök att ta ett steg tillbaka och skapa dig en helhetsbild. Vilka mönster upprepar sig och hur kan du göra för att underlätta dina sysslor?

2) Du prioriterar inte

Om du står inför ett berg av jobb är det lätt att hugga tag i det som känns mest brådskande. Som chef kan det vara att svara på mejl och det känns som du får saker gjorda. Men när du är stressad finns det en risk att du inte prioriterar och lägger flera timmar på en arbetsuppgift som inte är så viktig. Försök ta ett steg tillbaka och prioritera arbetsuppgifter som är viktiga, men inte brådskande.

3) Du delegerar inte som chef

När du är stressad är det lätt att ta tag i arbetsuppgifter som du egentligen hade kunnat delegerat till en medarbetare. Din mentala energi är låg och då kan det kännas jobbigare att berätta hur något ska göras istället än att göra det själv. Du vet ju hur det ska göras. Det här blir i längden en ond cirkel där du inte kan fokusera det du måste fokusera på.

Försök istället att skapa ett system som effektiviserar din vardag. Det kan vara att ha en lista med vad du måste göra varje morgon innan du åker till jobbet eller en enkel sak som att ha en extra mobilladdare på jobbet. Avsätt minst en timme i veckan för att finslipa ditt system – du kommer vinna på det i längden.

4) Du skaffar dig flyktbeteenden

Om du är överbelastad med jobb lär du bygga upp metoder för att slippa saker som du upplever som jobbiga. Det kan vara att ha ett svårt samtal med en medarbetare eller ta tag i det där budgetarbetet. Det kan i sin tur leda till ett flyktbeteende där du kollar på TV, skrollar i sociala medier eller tar ett extra glas vin för att slippa ta tag i ”att göra”-listan som ofta är förenad med ångest. Försök att fundera vilka dina flyktbeteenden är och se om du kan hitta ett återkommande mönster.

Försök också vara medkännande mot dig själv i förändringsprocessen. Det är svårt att förändra hela ditt mönster i ett svep utan förvänta dig istället flera men små steg

Här kan du läsa hela artikeln

 

4 tecken på hur stress saboterar din arbetsdag2018-12-03T06:19:14+00:00
14 11, 2018

Bli sockersmart! Föreläsning den 26 november, kl 18-19

2018-11-14T16:47:25+00:00

Socker finns till största delen i väldigt många matvaror utan att vi reflekterar speciellt mycket över sockerinnehållet. Nu finns nya råd från WHO om hur mycket (eller litet) vi anses tåla med hälsan i behåll. Lär dig de enkla knepen att navigera i livsmedelsaffären. Föreläsning av Maj Östberg Rundquist, författare.

Kostnad: 250 kr inkl boken Bli sockersmart! Kan swishas på plats. OBS! Begränsat antal platser. Anmälan till info@profithealth.se

Bli sockersmart! Föreläsning den 26 november, kl 18-192018-11-14T16:47:25+00:00
24 08, 2018

Vi flyttar ihop med Joylife

2018-08-24T06:46:36+00:00

Vi räknar dagarna tills vi  flyttar in i de nya lokalerna hos Joylife i Arenastaden, Dalvägen 24, gatuplan. Tillsammans med vår partner Hälsokompass kommer vi att vara den givna hälsopartnern för boende, medarbetare och chefer i Arenastaden. Joylife kommer erbjuda snabba tider för behandling av massör/naprapat/kiropraktor så du som kund kommer på banan igen.

Våra kunder uppskattar att vi är snabba, engagerade och kunniga – det fortsätter vi med så att medarbetarna hos våra kundföretag skall vara  ”fit for work and life”. Nytt för hösten är att vi kommer att ha en hel del öppna kurser inom aktuella ämnen. HÅLL UTKIK!

Vi flyttar ihop med Joylife2018-08-24T06:46:36+00:00
29 05, 2018

Våra tankar stressar oss

2018-05-30T08:38:05+00:00

Har du tänkt på att det många gånger är våra tankar och tolkningar av situationer som manar på oss och skapar stress. Vi lever i ett samhälle där vi via sociala medier kan kika in i andras liv. Det är lätt att jämföra sitt eget liv med andras… förväntningar på oss själva att vara framgångsrika,  vara i rätt shape kroppsligt, äta näringsriktigt och ha väluppfostrade barn. Kraven kan bli alldeles för höga. Man tappar ork och kraft och det blir svårt att sortera vad som är viktigt. Många chefer väljer att ge medarbetaren samtalsstöd när måttet är rågat och medarbetaren blir sjukskriven men det finns stora fördelar med att gå in med åtgärder i ett tidigare skede.

Idag finns kostnadseffektiva digitala program som kan hjälpa medarbetare att sortera och skapa ett liv som man vill leva. Ett program som kan hjälpa dem att  hitta en riktning och träna på att vara i stunden och skapa lugn.

Läs mer om programmet

 

Våra tankar stressar oss2018-05-30T08:38:05+00:00
9 05, 2018

Bli sockersmart!

2018-05-12T20:09:44+00:00

Bli sockersmart och rensa bort onödigt socker i din mat!

”Bli sockersmart!” är titeln på Maj Östberg Rundquists senaste bok om socker. Maj är fil kand i måltidsekologi och kostrådgivare på Pro+Fit Health AB. Är det då så farligt med lite socker ibland? Hur mycket socker äter vi egentligen? Ibland äter vi socker medvetet, som när vi lägger sockerbitar i kaffet, när vi äter godis och när vi dricker socker i form av läsk och saft. Socker finns till allra största delen i väldigt många matvaror som vi äter utan att reflektera speciellt mycket över sockerinnehållet. Därav titeln på boken – vi behöver bli mera medvetna om de dolda sockerfällorna som lurar där man minst anar det. Nu finns nya råd från WHO om hur mycket (eller lite) socker vi anses tåla med hälsan i behåll.

Den 24 maj inviger Studieförbundet Vuxenskolan sin nya lokal i Danderyd med en sockerföreläsning av Maj Östberg Rundquist. Välkommen om du har möjlighet! Begränsat antal platser.

Anmälan via länken nedan:

https://www.facebook.com/events/2184279874919119/

 

 

 

Bli sockersmart!2018-05-12T20:09:44+00:00
18 04, 2018

Minst 500 gram grönsaker per dag!

2018-04-18T07:56:33+00:00

Att äta 500 gram frukt och grönsaker per person och dag är rekommendationen i Sverige (Källa: Livsmedelsverket). Fördelningen bör vara ungefär hälften frukt och hälften grönsaker. Hälften av grönsakerna bör vara grova, som t ex morot, broccoli, vitkål. Potatis är bra mat, men räknas inte in i mängden 500 gram.

500 gram? En bukett broccoli väger 250 gram (här är vi halvvägs in i dagsransonen), en morot, ca 100 gram, 5 cocktailtomater, ca 100 gram, 1 äpple ca 60 gram. Det är bra att få en visuell bild av hur mycket 500 gram innebär.

Grönsaker, frukter och bär innehåller vitaminer och mineraler. De olika färgerna kommer från skyddande ämnen – därför är det inte bara vackert utan också bra för hälsan att äta färgglatt! Många grönsaker och frukter är rika på fibrer, som har olika positiva effekter i kroppen. Fibrer mättar, de håller magen igång och de fungerar som mat åt våra tarmbakterier.

Grova grönsaker är miljösmarta. De har lägre klimatpåverkan än salladsgrönsaker, de kan odlas i Sverige och de har lång hållbarhet.

Äter man mycket grönsaker och frukt minskar risken för bland annat fetma, hjärt- och kärlsjukdom och vissa typer av cancer.

Emellanåt dyker det upp artiklar om att frukt och bär innehåller ”massor” av socker och att det gäller att välja rätt i fruktskålen! Frukt och bär innehåller fruktos, glukos och sackaros, men den mängd som finns är liten och omgiven av den vätska, de fibrer, vitaminer och mineraler som finns i frukten och som kroppen behöver bryta ner i sina beståndsdelar innan de kan tas upp.

Så ladda tallriken, frukt- & salladsskålen, och mixern med frukter och grönsaker och njuuut!

Kontakta Maj Östberg Rundquist, Pro+Fit Health AB om du har frågor eller funderingar kring maten.

Minst 500 gram grönsaker per dag!2018-04-18T07:56:33+00:00
9 04, 2018

Förstärkt rehabilitering för återgång i arbete

2018-04-09T13:34:28+00:00

En ny lag föreslås träda i kraft den 1 juli 2018. Syftet är att se över hur individens rehabilitering kan stärkas för att göra det möjligt att återgå i arbete. En plan för återgång i arbete ska upprättas av arbetsgivaren tillsammans med arbetstagaren om arbetstagaren har varit frånvarande på grund av sjukdom i 30 dagar eller om arbetsförmågan varit nedsatt under minst 60 dagar eller kan antas vara nedsatt under minst 60 dagar.

När det gäller rehabilitering skall arbetsgivaren ha mål, analysera behov av åtgärder, ha kompetens, resurser och rutiner för arbetsanpassning och rehabilitering. Vidare är det viktigt att anpassa arbetstagarnas arbetssituation med utgångspunkt från deras förutsättningar för arbetsuppgifterna.

Det nuvarande arbetsplatsnära stödet, som arbetsgivare kan söka, kommer att utvidgas till att även omfatta planering, genomförande och uppföljning. Pro+Fit Health AB är godkända anordnare av arbetsplatsnära stöd. Läs mer här.

Kontakta Lotta Karlsson Javén, Pro+Fit Health AB

Förstärkt rehabilitering för återgång i arbete2018-04-09T13:34:28+00:00