19 03, 2019

Aldrig för sent att börja träna

2019-03-19T13:54:25+00:00

En lång rad studier har visat att det lönar sig att träna hela livet, även om man med stigande ålder inte får samma effekt som när man var ung. Hos äldre som börjar styrketräna ser man samma utveckling som hos yngre. I ett första skede förbättras överföringen av nervimpulser till musklerna. Därefter ökar muskelcellerna sin volym och man kan få en ökning av muskelmassan. Många gamla upplever inte någon dramatisk ökning av muskelstyrkan, men de vinner så mycket annat.

– De lär sig att lita på sin kropp och använda hela sin potential. Då vågar de göra roliga saker, som att resa. Och det kan ge dem ett rikare socialt liv, säger Thomas Gustafsson. Läs mer här

Aldrig för sent att börja träna2019-03-19T13:54:25+00:00
5 03, 2019

Fettisdagen idag

2019-03-05T07:47:56+00:00

Historiskt sett har vi ätit fettisdagsbullar, alias semlor eller fastlagsbullar, sedan 1500-talet. Då handlade det om att vi skulle äta upp oss och bli feta och präktiga så att vi skulle klara den 40 dagar långa fastan innan Påsk. Ett annat namn på bakverket är hetvägg. Det innebär att äta en semla i en tallrik med varm mjölk, kryddad med t ex kanel. Dåtidens semlor var inte de fluffiga bakverk som vi äter idag utan de var säkert bakade av grovt mjöl och för att bli njutbara behövde de blötas upp i varm mjölk.

En svensk kung, Adolf Fredrik, var så förtjust i semlor att han fettisdagen 1771 avslutade sin måltid med en sista semla innan han föll ihop och dog. Nu för tiden tänjer vi på traditionerna och äter saffranssemlor före jul och redan i januari finns det vanliga semlor, wienersemlor, semlewraps mm. Visst kan vi njuta av en semla på fettisdagen! Välj en i miniformat och njuut av varje tugga!

Läs mer i Bli sockersmart!

Fettisdagen idag2019-03-05T07:47:56+00:00
18 02, 2019

Vitamin B 12

2019-02-18T05:43:24+00:00

I vår populära hälsoundersökning C ingår B 12 vitamin analys i blodprovsprofilen. Det är en av de provtagningsanalyser som ofta avviker. B vitamin 12 behövs för att kroppen ska kunna bilda röda blodkroppar och transportera syre till alla kroppens organ. Brist på vitaminet kan därför leda till trötthet, koncentrationssvårigheter, yrsel, huvudvärk m.m.

B12 tillverkas inte i kroppen utan du får i dig det genom maten. Äldre kan få brist på vitamin B12 på grund av att förmågan att ta upp vitamin B12 minskar med åldern. Veganer, som varken äter kött, fisk, mjölk- eller äggprodukter, kan lättare få vitamin B12-brist. Om din kost innehåller kött, fisk eller skaldjur, ägg eller mejeriprodukter, bör du kunna möta de rekommenderade dagsbehovet utan att ta ett vitamin B12-tillskott. Men ibland kan tarmens egenskaper vara nedsatta att ta upp B 12 och då behövs tillskott. Genom att ta ett blodprov får du svar på hur ditt B 12 vitamin ligger.

Vitamin B 122019-02-18T05:43:24+00:00
14 02, 2019

Alla hjärtans dag

2019-02-14T06:57:59+00:00

Idag är det många som äter: Glukossirap, socker, gelatin, surhetsreglerande medel E330, stabiliseringsmedel E406, färgämne E120, aromer. Gelatin framställs av ben, hudar, skinn, ligament och senor från djur. Bakom E330 döljer sig citronsyra som framställts genom att melass eller glukos jäses med hjälp av jäst och mögelsvampar. E406 är agar, framställd ur vissa rödalger. E120 är karmin, ett rött färgämne som framställs av de torkade honorna av kochenill-lusen.

100 gram geléhjärtan innehåller
Energi 1450 kJ/340 kcal
Fett 0 gram
Kolhydrater 80 gram
Varav sockerarter 58 gram
Protein 3,9 gram
Salt 0 gram

Visst ska vi fira Alla hjärtans dag! Vad kan vi ge dem vi gillar i stället för socker och tillsatser? Förslag: En kram, en ros eller flera rosor, en lott, ett glas champagne, något litet och dyrt från guldsmeden, en upplevelse, middag på restaurang, en rosa smoothie etc.

Läs mer i Bli sockersmart!

Alla hjärtans dag2019-02-14T06:57:59+00:00
7 02, 2019

Sötningsmedel i stället för socker?

2019-02-07T14:21:57+00:00

Vi gillar det som är sött och vi lär oss tidigt att det som är sött är ofarligt. Både fostervattnet och modersmjölken smakar sött och det som är sött i naturen är oftast inte giftigt. Det här är ett arv som vi har med oss sedan urminnes tider.

Nu borde de flesta ha nåtts av budskapet att vi inte ska äta så mycket socker – och helst ska vi undvika socker helt. Men, hur är det då med sötningsmedel? Ska vi ersätta sockret med de olika typer av sötningsmedel som finns?

De flesta sötningsmedel har en E-beteckning och den klass som de anges under är ”övriga tillsatser” som börjar på E95x. Sockeralkoholer (brukar sluta på -ol) är en grupp sötningsmedel som förekommer i liten mängd i naturen. Mängden är så liten att det inte är lönsamt att utvinna utan de framställs ur naturliga sockerarter. Sötningsmedel (som inte ger energi) är framställda helt kemiskt. Hit hör t ex acesulfamkalium, cyklamat och sukralos.

Vad händer i kroppen om vi äter konstgjort socker? Förmodligen gör sig kroppen beredd att ta emot något sött som är på väg ner i magsäcken när vår tunga känner den söta smaken. Den som är sockerkänslig kan underhålla sitt sötsug med konstgjorda sötningsmedel.

Söta med lite honung (köp svensk) och torkade frukter och bär i stället för socker och konstgjort socker.

Läs mer i Bli sockersmart!

Frågor om socker, sötningsmedel, honung?

Sötningsmedel i stället för socker?2019-02-07T14:21:57+00:00
20 01, 2019

Trädgårdsterapi – effektivt mot utmattning

2019-01-20T19:57:48+00:00

Trädgårdsterapi kan vara den effektivaste behandlingen för personer som lider av utmattningsdepression. Det har forskare vid Lantbruksuniversitetet i Alnarp kommit fram till. Nu sprider sig den gröna behandlingsmetoden inom sjukvården. En av våra samarbetspartner – Mona Drar, Leg Psykolog – arbetar framgångsrikt med denna typ av behandling i Stockholm, Nacka.

Läs mer här

Trädgårdsterapi – effektivt mot utmattning2019-01-20T19:57:48+00:00
8 01, 2019

Alla barn ska kunna le utan att skämmas för sina tänder!

2019-01-08T20:09:34+00:00

Tandläkarna slår larm: Det svenska genomsnittsbarnet får allt fler hål i tänderna. 69,1 procent av 8-åringarna var kariesfria 2013. 2018 har andelen sjunkit till 65,6 procent. Under samma period har karies blivit vanligare i mjölktänder.

Det finns flera orsaker bakom ökningen. Många barn (och även vuxna) har ständig tillgång till godis och läsk även till vardags och vi vuxna kanske har slappnat av lite för mycket? ”Lite socker är väl inte så farligt …” tror många. Barn i socioekonomiskt utsatta miljöer har sämre hälsa och även sämre tandhälsa.

Råden från tandläkarna är att borsta tänderna med fluortandkräm, att äta tre huvudmåltider, två mellanmål och att dricka vatten till maten och slutligen att gå till tandläkaren regelbundet.

Länk till artikeln.

Läs mer i Bli sockersmart!

Alla barn ska kunna le utan att skämmas för sina tänder!2019-01-08T20:09:34+00:00
17 12, 2018

Science: Fett och kolhydrater

2018-12-17T13:37:32+00:00

I en ny rapport från Science har forskare enats om att det inte finns någon exakt fördelning mellan fett och kolhydrater som passar alla.

Det forskarna är överens om är att en minskning av tillsatt socker, mättat fett och snabba kolhydrater är grundläggande för alla som vill må bra och minska risken för kroniska sjukdomar. Forskarna tipsar om att satsa på näringsrika livsmedel som fullkornsprodukter, grönsaker, frukter och baljväxter och att ersätta mättat fett med fleromättat och omättat fett från växtriket.

Även WHO rekommenderar en minskning av tillsatt socker. En säker (?) mängd, som vi anses tåla med hälsan i behåll är att socker kan motsvara 5 % av vårt totala energiintag. Vad innebär det? Vad ryms inom ”ransonen”?

Beställ ”Hur mycket socker är 5 E%?” här.
Läs mer i Bli sockersmart!

Science: Fett och kolhydrater2018-12-17T13:37:32+00:00
3 12, 2018

4 tecken på hur stress saboterar din arbetsdag

2018-12-03T06:19:14+00:00

Stress kan leda till beteenden som gör att du saboterar för dig själv.  Här är 4 tydliga exempel – och vad du kan göra istället.

1) Du ser inga enkla lösningar

När vi är stressade är det lätt att få tunnelseende. Det leder till att du letar efter en komplicerad lösning på ”enkla” problem. Istället för att göra en middagsplanering varje vecka åker du förbi matbutiken i stort sett varje dag och du har skapat en levnadscykel där du släcker mindre bränder varje dag. Försök att ta ett steg tillbaka och skapa dig en helhetsbild. Vilka mönster upprepar sig och hur kan du göra för att underlätta dina sysslor?

2) Du prioriterar inte

Om du står inför ett berg av jobb är det lätt att hugga tag i det som känns mest brådskande. Som chef kan det vara att svara på mejl och det känns som du får saker gjorda. Men när du är stressad finns det en risk att du inte prioriterar och lägger flera timmar på en arbetsuppgift som inte är så viktig. Försök ta ett steg tillbaka och prioritera arbetsuppgifter som är viktiga, men inte brådskande.

3) Du delegerar inte som chef

När du är stressad är det lätt att ta tag i arbetsuppgifter som du egentligen hade kunnat delegerat till en medarbetare. Din mentala energi är låg och då kan det kännas jobbigare att berätta hur något ska göras istället än att göra det själv. Du vet ju hur det ska göras. Det här blir i längden en ond cirkel där du inte kan fokusera det du måste fokusera på.

Försök istället att skapa ett system som effektiviserar din vardag. Det kan vara att ha en lista med vad du måste göra varje morgon innan du åker till jobbet eller en enkel sak som att ha en extra mobilladdare på jobbet. Avsätt minst en timme i veckan för att finslipa ditt system – du kommer vinna på det i längden.

4) Du skaffar dig flyktbeteenden

Om du är överbelastad med jobb lär du bygga upp metoder för att slippa saker som du upplever som jobbiga. Det kan vara att ha ett svårt samtal med en medarbetare eller ta tag i det där budgetarbetet. Det kan i sin tur leda till ett flyktbeteende där du kollar på TV, skrollar i sociala medier eller tar ett extra glas vin för att slippa ta tag i ”att göra”-listan som ofta är förenad med ångest. Försök att fundera vilka dina flyktbeteenden är och se om du kan hitta ett återkommande mönster.

Försök också vara medkännande mot dig själv i förändringsprocessen. Det är svårt att förändra hela ditt mönster i ett svep utan förvänta dig istället flera men små steg

Här kan du läsa hela artikeln

 

4 tecken på hur stress saboterar din arbetsdag2018-12-03T06:19:14+00:00