20 09, 2019

23 september är D-vitaminets dag

2019-09-20T09:50:04+00:00

Sen några år har även D-vitaminet fått en egen dag. Samma dag som höstdagjämningen. Vi går mot mörkare tider och många som bor i Norden behöver fylla på med D-vitamin när vi inte har möjlighet att vara i solen. Vi tar numera D-vitamin prov vid våra hälsoundersökningar och hittar oftast höga andelar (mer än hälften) som har värden under optimal nivå (75nmol/L).

Varför är det värdefullt att ha ett optimalt D-vitamin? D-vitamin är ett fettlösligt vitamin med många viktiga funktioner i kroppen. Det behövs bland annat för cellernas tillväxt, nervsystemet och skelettbildningen. Mycket forskning pågår där man bland annat har hittat samband mellan låga nivåer D-vitamin och uppkomsten av olika sjukdomar som prostatacancer, bröstcancer, MS och flera infektionssjukdomar. Det man även sett är att personer som höjer sina D-vitaminvärde förbättrar sitt immunförsvar (står bättre emot förkylningar), stärker bentätheten, känner sig piggare och får mindre problem med depressioner.

D-vitamin finner vi i fet fisk, fiskolja, äggula och lever men även i vissa näringsberikade mejerivaror. Det vi kan få i oss via kosten räcker inte utan vi behöver även exponera vår hud för solljus för att bilda D-vitamin. För att vi ska kunna producera vårt eget D-vitamin behöver vår hud exponeras för ultraviolett ljus ca 15 minuter varje dag. Det krävs att solen står ca 45 grader högt på himlen för att den skall ge effekt. En bra måttstock är när du ser att din skugga är kortare än din längd då står solen tillräckligt högt på himlen. Mer sol ger inte mer D-vitamin eftersom huden stänger av när behovet fyllts. Under vinterhalvåret räcker inte solens strålar till för att vi ska kunna fylla på våra D-vitaminförråd. Mörkhyade personer behöver mer UV-strålning för att bilda D-vitamin. Detta beror på att mörk hud filtrerar bort mer UV-strålning än vad ljus hud gör. Här i Norden är det svårt att få denna påfyllnad från solen vilket leder till att många människor har låga D-vitamin värden och behöver ta tillskott. Just nu har vi 2 extra fina erbjudanden vid köp av hälsoundersökningar! Se här

23 september är D-vitaminets dag2019-09-20T09:50:04+00:00
16 08, 2019

Vad är arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd?

2019-08-16T09:27:48+00:00

Det finns ett stort värde i att ha koll på korttids sjukfrånvaron och sätta in åtgärder i god tid för att undvika längre tids sjukfrånvaro. Nu finns det möjlighet att få stöd av Försäkringskassan att sätta in lämpliga åtgärder. Pro+Fit är godkända anordnare av detta stöd. Vi startar oftast upp med ett orienterande samtal hos vår rehabkoordinator Lena Engman och gör en plan framåt. Det kan handla om att anpassa din medarbetares arbetsuppgifter, samtalsstöd av olika slag, konsultation om aktuella hjälpbehov med mera. Läs mer här

Vad är arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd?2019-08-16T09:27:48+00:00
21 04, 2019

Alkohol- ett svårt men viktigt samtal

2019-07-11T08:33:54+00:00

Misstänker du som chef att en medarbetare har alkoholproblem? Vänta inte för länge med att ta upp frågan – även om det känns obekvämt och integritetskränkande. Alna har utarbetat en modell i tre steg som man rekommenderar chefer att arbeta efter:

  • Oro-samtalet
  • Det uppföljande samtalet
  • Utredningen

Läs mer här

Alkohol- ett svårt men viktigt samtal2019-07-11T08:33:54+00:00
19 03, 2019

Aldrig för sent att börja träna

2019-07-11T08:33:54+00:00

En lång rad studier har visat att det lönar sig att träna hela livet, även om man med stigande ålder inte får samma effekt som när man var ung. Hos äldre som börjar styrketräna ser man samma utveckling som hos yngre. I ett första skede förbättras överföringen av nervimpulser till musklerna. Därefter ökar muskelcellerna sin volym och man kan få en ökning av muskelmassan. Många gamla upplever inte någon dramatisk ökning av muskelstyrkan, men de vinner så mycket annat.

– De lär sig att lita på sin kropp och använda hela sin potential. Då vågar de göra roliga saker, som att resa. Och det kan ge dem ett rikare socialt liv, säger Thomas Gustafsson. Läs mer här

Aldrig för sent att börja träna2019-07-11T08:33:54+00:00
5 03, 2019

Fettisdagen idag

2019-07-11T08:33:54+00:00

Historiskt sett har vi ätit fettisdagsbullar, alias semlor eller fastlagsbullar, sedan 1500-talet. Då handlade det om att vi skulle äta upp oss och bli feta och präktiga så att vi skulle klara den 40 dagar långa fastan innan Påsk. Ett annat namn på bakverket är hetvägg. Det innebär att äta en semla i en tallrik med varm mjölk, kryddad med t ex kanel. Dåtidens semlor var inte de fluffiga bakverk som vi äter idag utan de var säkert bakade av grovt mjöl och för att bli njutbara behövde de blötas upp i varm mjölk.

En svensk kung, Adolf Fredrik, var så förtjust i semlor att han fettisdagen 1771 avslutade sin måltid med en sista semla innan han föll ihop och dog. Nu för tiden tänjer vi på traditionerna och äter saffranssemlor före jul och redan i januari finns det vanliga semlor, wienersemlor, semlewraps mm. Visst kan vi njuta av en semla på fettisdagen! Välj en i miniformat och njuut av varje tugga!

Läs mer i Bli sockersmart!

Fettisdagen idag2019-07-11T08:33:54+00:00
18 02, 2019

Vitamin B 12

2019-07-11T08:33:54+00:00

I vår populära hälsoundersökning C ingår B 12 vitamin analys i blodprovsprofilen. Det är en av de provtagningsanalyser som ofta avviker. B vitamin 12 behövs för att kroppen ska kunna bilda röda blodkroppar och transportera syre till alla kroppens organ. Brist på vitaminet kan därför leda till trötthet, koncentrationssvårigheter, yrsel, huvudvärk m.m.

B12 tillverkas inte i kroppen utan du får i dig det genom maten. Äldre kan få brist på vitamin B12 på grund av att förmågan att ta upp vitamin B12 minskar med åldern. Veganer, som varken äter kött, fisk, mjölk- eller äggprodukter, kan lättare få vitamin B12-brist. Om din kost innehåller kött, fisk eller skaldjur, ägg eller mejeriprodukter, bör du kunna möta de rekommenderade dagsbehovet utan att ta ett vitamin B12-tillskott. Men ibland kan tarmens egenskaper vara nedsatta att ta upp B 12 och då behövs tillskott. Genom att ta ett blodprov får du svar på hur ditt B 12 vitamin ligger.

Vitamin B 122019-07-11T08:33:54+00:00
14 02, 2019

Alla hjärtans dag

2019-07-11T08:33:54+00:00

Idag är det många som äter: Glukossirap, socker, gelatin, surhetsreglerande medel E330, stabiliseringsmedel E406, färgämne E120, aromer. Gelatin framställs av ben, hudar, skinn, ligament och senor från djur. Bakom E330 döljer sig citronsyra som framställts genom att melass eller glukos jäses med hjälp av jäst och mögelsvampar. E406 är agar, framställd ur vissa rödalger. E120 är karmin, ett rött färgämne som framställs av de torkade honorna av kochenill-lusen.

100 gram geléhjärtan innehåller
Energi 1450 kJ/340 kcal
Fett 0 gram
Kolhydrater 80 gram
Varav sockerarter 58 gram
Protein 3,9 gram
Salt 0 gram

Visst ska vi fira Alla hjärtans dag! Vad kan vi ge dem vi gillar i stället för socker och tillsatser? Förslag: En kram, en ros eller flera rosor, en lott, ett glas champagne, något litet och dyrt från guldsmeden, en upplevelse, middag på restaurang, en rosa smoothie etc.

Läs mer i Bli sockersmart!

Alla hjärtans dag2019-07-11T08:33:54+00:00
7 02, 2019

Sötningsmedel i stället för socker?

2019-07-11T08:33:54+00:00

Vi gillar det som är sött och vi lär oss tidigt att det som är sött är ofarligt. Både fostervattnet och modersmjölken smakar sött och det som är sött i naturen är oftast inte giftigt. Det här är ett arv som vi har med oss sedan urminnes tider.

Nu borde de flesta ha nåtts av budskapet att vi inte ska äta så mycket socker – och helst ska vi undvika socker helt. Men, hur är det då med sötningsmedel? Ska vi ersätta sockret med de olika typer av sötningsmedel som finns?

De flesta sötningsmedel har en E-beteckning och den klass som de anges under är ”övriga tillsatser” som börjar på E95x. Sockeralkoholer (brukar sluta på -ol) är en grupp sötningsmedel som förekommer i liten mängd i naturen. Mängden är så liten att det inte är lönsamt att utvinna utan de framställs ur naturliga sockerarter. Sötningsmedel (som inte ger energi) är framställda helt kemiskt. Hit hör t ex acesulfamkalium, cyklamat och sukralos.

Vad händer i kroppen om vi äter konstgjort socker? Förmodligen gör sig kroppen beredd att ta emot något sött som är på väg ner i magsäcken när vår tunga känner den söta smaken. Den som är sockerkänslig kan underhålla sitt sötsug med konstgjorda sötningsmedel.

Söta med lite honung (köp svensk) och torkade frukter och bär i stället för socker och konstgjort socker.

Läs mer i Bli sockersmart!

Frågor om socker, sötningsmedel, honung?

Sötningsmedel i stället för socker?2019-07-11T08:33:54+00:00
20 01, 2019

Trädgårdsterapi – effektivt mot utmattning

2019-07-11T08:33:54+00:00

Trädgårdsterapi kan vara den effektivaste behandlingen för personer som lider av utmattningsdepression. Det har forskare vid Lantbruksuniversitetet i Alnarp kommit fram till. Nu sprider sig den gröna behandlingsmetoden inom sjukvården. En av våra samarbetspartner – Mona Drar, Leg Psykolog – arbetar framgångsrikt med denna typ av behandling i Stockholm, Nacka.

Läs mer här

Trädgårdsterapi – effektivt mot utmattning2019-07-11T08:33:54+00:00
8 01, 2019

Alla barn ska kunna le utan att skämmas för sina tänder!

2019-07-11T08:33:54+00:00

Tandläkarna slår larm: Det svenska genomsnittsbarnet får allt fler hål i tänderna. 69,1 procent av 8-åringarna var kariesfria 2013. 2018 har andelen sjunkit till 65,6 procent. Under samma period har karies blivit vanligare i mjölktänder.

Det finns flera orsaker bakom ökningen. Många barn (och även vuxna) har ständig tillgång till godis och läsk även till vardags och vi vuxna kanske har slappnat av lite för mycket? ”Lite socker är väl inte så farligt …” tror många. Barn i socioekonomiskt utsatta miljöer har sämre hälsa och även sämre tandhälsa.

Råden från tandläkarna är att borsta tänderna med fluortandkräm, att äta tre huvudmåltider, två mellanmål och att dricka vatten till maten och slutligen att gå till tandläkaren regelbundet.

Länk till artikeln.

Läs mer i Bli sockersmart!

Alla barn ska kunna le utan att skämmas för sina tänder!2019-07-11T08:33:54+00:00