28 01, 2020

Tips för arbetsgivare vars medarbetare drabbats av utmattning

2020-01-28T16:10:31+00:00

1. Det är ointressant att hitta syndabockar men viktigt att förstå bidragande orsaker. Arbetsrelaterade orsaker behöver åtgärdas.

2. Riskanalys behöver göras för de kollegor som påverkas av personens frånvaro för att undvika ytterligare sjukskrivningar.

3. Håll kontakt under sjukskrivningstiden. Kontakt mellan arbetstagare och arbetsgivare minskar steget att komma tillbaka.

4. Planera in sociala besök på arbetsplatsen. Är det för utmanande för den sjukskrivne kan möten mellan chef och medarbetare ske utanför arbetet.

5. Anpassade arbetsuppgifter när det är dags för tillbakagång. Undvik uppgifter med deadlines, snabba puckar och samordningsfunktion.

6. Uppmuntra nya beteenden t.ex. att säga nej och be om hjälp. Premiera återhämtning och ”good enough”.

7. Ordna om möjligt eget rum. Det tar energi att sortera bort bruset i kontorslandskap.

8. Boka kontinuerliga uppföljningsmöten under lång tid. Det tar tid att läka.

Hur arbetsgivare bemöter och talar om medarbetare som blivit sjuka sänder signaler till hela organisationen.

Ovan har vår samarbetspartner Mona Drar, http://www.potentialmind.se sammanställt. Mona har som leg Psykolog och Grön terapeut lång erfarenhet av att arbeta med medarbetare i utmattning. Hon har en stor läskrets på sociala medier där hon bl a skriver om utmattning.

Tips för arbetsgivare vars medarbetare drabbats av utmattning2020-01-28T16:10:31+00:00
15 01, 2020

Utveckla din träning på nytt sätt

2020-01-15T12:53:29+00:00

Det finns många sätt att utveckla sin träning. Att köpa PT tid är för många ett sätt att få till träningen och utveckla den successivt mot de mål man satt.

För andra är olika applikationer i mobilen med olika träningsband det som fungerar. Igår fick vi testa en för oss ny produkt ”Racefox” som funnits på marknaden i några år. Den finns både för löpning och längdskidåkning. Vill ni testa produkten på ert företag så kan vi ordna en Tryout för en grupp löpare! Boka på: info@profithealth.se

Läs mer https://racefox.com/sv/tryout och https://runnersworld.se/spring-battre-med-racefox-run/

Utveckla din träning på nytt sätt2020-01-15T12:53:29+00:00
9 12, 2019

Det behöver inte vara så svårt

2019-12-09T08:11:23+00:00

I våra hälsosamtal avrundar vi alltid med en summering och en hälsoplan framåt. Här diskuteras oftast hur kroppen kan få mer näring, mer rörelse, mer sömn och mer återhämtning. Vi upplever att många tror att en förändring behöver vara så omfattande att det kräver en stor insats för att lyckas så det känns som ett stort hinder och man väljer att avstå.

Dessa 3 sätt är inte direkt nya, inte heller svåra att tillämpa och de flesta har verkligen möjlighet att göra det:

-Gå en rask promenad varje dag och välj trappan i stället för hissen

-Ta dig möjligheten att i en avslappnad position dra 20 djupa andetag

-Gå och lägg dig en timme tidigare eller ta en powernap på 20 minuter

LYCKA TILL!

Det behöver inte vara så svårt2019-12-09T08:11:23+00:00
27 11, 2019

Snart Advent

2019-11-27T09:43:18+00:00

Föreläsning hos en uppdragsgivare härom dagen där medarbetarna vill bli sockersmarta! Som inspiration inför julen och alla stundande glöggkalas, glöggmys och adventskalas bjöd jag på ett litet glöggmingel utan tillsatt socker i pausen.

Alltid när vi ska fira något, firar vi genom att äta socker! Glögg & pepparkakor hela december, när vi närmar oss julafton bakar vi 7 sorters julkakor enligt gamla familjerecept och många ger bort stora chokladaskar – ju större desto bättre – i brist på fantasi. Sedan kommer Alla hjärtans dag i februari, Påsken med sina påskägg fyllda med smågodis, tårtor till alla fruntimren i fruntimmersveckan, Halloween, kanelbullens dag den 4 oktober. Så fortsätter det året runt.

Det går att tänka om och testa något annat! Gruppen blev förvånad över att det kunde bli så gott och samtidigt nyttigt utan tillsatt socker.

Recepten? Hör av dig! /Maj Östberg Rundquist

Ta del av Pro+Fit Health ABs erbjudande.

Snart Advent2019-11-27T09:43:18+00:00
23 10, 2019

Låginflammatorisk kost

2019-10-24T11:16:07+00:00

En ny behandling för barn och unga med reumatism prövas nu vid Akademiska sjukhuset i Uppsala. Enligt Lillemor Berntsson, barnreumatolog och överläkare, som leder studien ska låginflammatorisk kost prövas som kompletterande eller alternativ behandling.

Förhoppningen är att kostprogrammet ska ge patienterna en möjlighet att kunna påverka sin sjukdom själva i vardagen och minska behovet av läkemedel. Kostprogrammet, som utvecklats i USA, innebär en strikt diet med väldigt naturlig mat. Det handlar om att laga mat från grunden av naturliga råvaror som rent kött, fisk, ägg, skaldjur, nötter och mycket frukt och grönsaker. Små mängder yoghurt och lagrad ost ingår, men inget tillsatt socker, gluten, konsistensgivare eller andra tillsatser. Enligt Lillemor Berntsson är gluten sannolikt inte skadligt i sig utan det handlar om att minska mängden av vissa kolhydrater.

Programmet innebär en näringsmässigt fullvärdig kost.

En patient som prövat kostprogrammet i en månad hade mindre stela leder och en mångårig ögoninflammation var borta. Studien pågår fram till 2021. De barn och unga som deltar i studien provar kosten strikt i en månad, helst tre månader. Under tiden får de och deras familjer stöd av läkare, dietist och skola. De får recept, olika tips och råd och en lista över mat som bör undvikas.

Läs mer här:
Akademiska sjukhuset
Sveriges Radio
Ta del av Pro+Fit Health ABs erbjudande.

Låginflammatorisk kost2019-10-24T11:16:07+00:00
20 09, 2019

23 september är D-vitaminets dag

2019-09-20T09:50:04+00:00

Sen några år har även D-vitaminet fått en egen dag. Samma dag som höstdagjämningen. Vi går mot mörkare tider och många som bor i Norden behöver fylla på med D-vitamin när vi inte har möjlighet att vara i solen. Vi tar numera D-vitamin prov vid våra hälsoundersökningar och hittar oftast höga andelar (mer än hälften) som har värden under optimal nivå (75nmol/L).

Varför är det värdefullt att ha ett optimalt D-vitamin? D-vitamin är ett fettlösligt vitamin med många viktiga funktioner i kroppen. Det behövs bland annat för cellernas tillväxt, nervsystemet och skelettbildningen. Mycket forskning pågår där man bland annat har hittat samband mellan låga nivåer D-vitamin och uppkomsten av olika sjukdomar som prostatacancer, bröstcancer, MS och flera infektionssjukdomar. Det man även sett är att personer som höjer sina D-vitaminvärde förbättrar sitt immunförsvar (står bättre emot förkylningar), stärker bentätheten, känner sig piggare och får mindre problem med depressioner.

D-vitamin finner vi i fet fisk, fiskolja, äggula och lever men även i vissa näringsberikade mejerivaror. Det vi kan få i oss via kosten räcker inte utan vi behöver även exponera vår hud för solljus för att bilda D-vitamin. För att vi ska kunna producera vårt eget D-vitamin behöver vår hud exponeras för ultraviolett ljus ca 15 minuter varje dag. Det krävs att solen står ca 45 grader högt på himlen för att den skall ge effekt. En bra måttstock är när du ser att din skugga är kortare än din längd då står solen tillräckligt högt på himlen. Mer sol ger inte mer D-vitamin eftersom huden stänger av när behovet fyllts. Under vinterhalvåret räcker inte solens strålar till för att vi ska kunna fylla på våra D-vitaminförråd. Mörkhyade personer behöver mer UV-strålning för att bilda D-vitamin. Detta beror på att mörk hud filtrerar bort mer UV-strålning än vad ljus hud gör. Här i Norden är det svårt att få denna påfyllnad från solen vilket leder till att många människor har låga D-vitamin värden och behöver ta tillskott. Just nu har vi 2 extra fina erbjudanden vid köp av hälsoundersökningar! Se här

23 september är D-vitaminets dag2019-09-20T09:50:04+00:00
16 08, 2019

Vad är arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd?

2019-08-16T09:27:48+00:00

Det finns ett stort värde i att ha koll på korttids sjukfrånvaron och sätta in åtgärder i god tid för att undvika längre tids sjukfrånvaro. Nu finns det möjlighet att få stöd av Försäkringskassan att sätta in lämpliga åtgärder. Pro+Fit är godkända anordnare av detta stöd. Vi startar oftast upp med ett orienterande samtal hos vår rehabkoordinator Lena Engman och gör en plan framåt. Det kan handla om att anpassa din medarbetares arbetsuppgifter, samtalsstöd av olika slag, konsultation om aktuella hjälpbehov med mera. Läs mer här

Vad är arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd?2019-08-16T09:27:48+00:00
21 04, 2019

Alkohol- ett svårt men viktigt samtal

2019-07-11T08:33:54+00:00

Misstänker du som chef att en medarbetare har alkoholproblem? Vänta inte för länge med att ta upp frågan – även om det känns obekvämt och integritetskränkande. Alna har utarbetat en modell i tre steg som man rekommenderar chefer att arbeta efter:

  • Oro-samtalet
  • Det uppföljande samtalet
  • Utredningen

Läs mer här

Alkohol- ett svårt men viktigt samtal2019-07-11T08:33:54+00:00
19 03, 2019

Aldrig för sent att börja träna

2019-07-11T08:33:54+00:00

En lång rad studier har visat att det lönar sig att träna hela livet, även om man med stigande ålder inte får samma effekt som när man var ung. Hos äldre som börjar styrketräna ser man samma utveckling som hos yngre. I ett första skede förbättras överföringen av nervimpulser till musklerna. Därefter ökar muskelcellerna sin volym och man kan få en ökning av muskelmassan. Många gamla upplever inte någon dramatisk ökning av muskelstyrkan, men de vinner så mycket annat.

– De lär sig att lita på sin kropp och använda hela sin potential. Då vågar de göra roliga saker, som att resa. Och det kan ge dem ett rikare socialt liv, säger Thomas Gustafsson. Läs mer här

Aldrig för sent att börja träna2019-07-11T08:33:54+00:00
5 03, 2019

Fettisdagen idag

2019-07-11T08:33:54+00:00

Historiskt sett har vi ätit fettisdagsbullar, alias semlor eller fastlagsbullar, sedan 1500-talet. Då handlade det om att vi skulle äta upp oss och bli feta och präktiga så att vi skulle klara den 40 dagar långa fastan innan Påsk. Ett annat namn på bakverket är hetvägg. Det innebär att äta en semla i en tallrik med varm mjölk, kryddad med t ex kanel. Dåtidens semlor var inte de fluffiga bakverk som vi äter idag utan de var säkert bakade av grovt mjöl och för att bli njutbara behövde de blötas upp i varm mjölk.

En svensk kung, Adolf Fredrik, var så förtjust i semlor att han fettisdagen 1771 avslutade sin måltid med en sista semla innan han föll ihop och dog. Nu för tiden tänjer vi på traditionerna och äter saffranssemlor före jul och redan i januari finns det vanliga semlor, wienersemlor, semlewraps mm. Visst kan vi njuta av en semla på fettisdagen! Välj en i miniformat och njuut av varje tugga!

Läs mer i Bli sockersmart!

Fettisdagen idag2019-07-11T08:33:54+00:00