27 02, 2020

Arbetsgivare kan få mer stöd än vad de tror

2020-02-28T08:46:22+00:00

Vi vill som proaktiv hälsoaktör ligga steget före och vara en nära hälsopartner för kunderna. Men många arbetsgivare vi möter förstår inte värdet av hälsofrämjande arbete utan de söker upp oss när de börjar får ökade hälsoproblem i sin organisation och det kan vara där vi börjar en ny kundrelation.

I veckans möte hos nya kunder upplevde vi att det är få arbetsgivare som vet att de kan söka ekonomiskt stöd för de medarbetare som har en sänkt hälsa och risk finns för sjukskrivning eller sjukskrivna som är på väg tillbaka. Vi är godkända anordnare av arbetsplatsinriktat stöd och hjälper er efter insatsen att söka stödet hos Försäkringskassan. Ni får tillbaka hälften av era utlägg upp till en viss summa. Det heter arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd och ni kan läsa mer här.

Arbetsgivare kan få mer stöd än vad de tror2020-02-28T08:46:22+00:00
20 02, 2020

Hur säkrar vi upp återgång efter sjukskrivning?

2020-02-27T07:05:59+00:00

Senast delade vi med oss av några tips till er arbetsgivare vid utmattning. Idag delar vi med oss av tips till chef och medarbetare vid återgång efter en längre tids sjukskrivning.

För chef är det värdefullt att i god tid checka av medarbetarens arbetsmiljö. Vanligt är att vi gör en ergonomisk översyn där vi vid behov kompletterat med nya hjälpmedel, stol etcetera. Att säkra upp den ergonomiska arbetsplatsen är viktigt framförallt då stressen skapat fysiska problem. Likaså är det viktigt att checka av hur medarbetaren klarar av det öppna landskapet? Behövs ljudabsorberande hörlurar? Att chefen skapar en positiv återgång som är välkomnande. Ha täta återkopplingar och coacha medarbetaren i sitt arbete.

För medarbetaren kan det vara bra att börja försiktigt. Att komma in i rutiner som att åka till jobbet, träffa gamla och nya kollegor. Att lägga in pauser i arbetsschemat och fylla på med aktiviteter efter det. Att träna på att göra en sak i taget . Inte lägga in för många aktiviteter på fritiden då man oftast blir väldigt trött vid återgång i jobb. Släppa prestationstänkandet och inre krav på att vara duktig. Träna på att sätta gränser. Säg ifrån vänligt om du känner att du inte orkar eller hinner med saker. Skilj på arbete och fritid. Att inte ta jobbsamtal och kolla inte arbetsmejl då man är ledig.

Hur säkrar vi upp återgång efter sjukskrivning?2020-02-27T07:05:59+00:00
28 01, 2020

Tips för arbetsgivare vars medarbetare drabbats av utmattning

2020-02-27T07:08:58+00:00

1. Det är ointressant att hitta syndabockar men viktigt att förstå bidragande orsaker. Arbetsrelaterade orsaker behöver åtgärdas.

2. Riskanalys behöver göras för de kollegor som påverkas av personens frånvaro för att undvika ytterligare sjukskrivningar.

3. Håll kontakt under sjukskrivningstiden. Kontakt mellan arbetstagare och arbetsgivare minskar steget att komma tillbaka.

4. Planera in sociala besök på arbetsplatsen. Är det för utmanande för den sjukskrivne kan möten mellan chef och medarbetare ske utanför arbetet.

5. Anpassade arbetsuppgifter när det är dags för tillbakagång. Undvik uppgifter med deadlines, snabba puckar och samordningsfunktion.

6. Uppmuntra nya beteenden t.ex. att säga nej och be om hjälp. Premiera återhämtning och ”good enough”.

7. Ordna om möjligt eget rum. Det tar energi att sortera bort bruset i kontorslandskap.

8. Boka kontinuerliga uppföljningsmöten under lång tid. Det tar tid att läka.

Hur arbetsgivare bemöter och talar om medarbetare som blivit sjuka sänder signaler till hela organisationen.

Ovan har vår samarbetspartner Mona Drar, http://www.potentialmind.se sammanställt. Mona har som leg Psykolog och Grön terapeut lång erfarenhet av att arbeta med medarbetare i utmattning. Hon har en stor läskrets på sociala medier där hon bl a skriver om utmattning.

Tips för arbetsgivare vars medarbetare drabbats av utmattning2020-02-27T07:08:58+00:00
9 04, 2018

Förstärkt rehabilitering för återgång i arbete

2018-04-09T13:34:28+00:00

En ny lag föreslås träda i kraft den 1 juli 2018. Syftet är att se över hur individens rehabilitering kan stärkas för att göra det möjligt att återgå i arbete. En plan för återgång i arbete ska upprättas av arbetsgivaren tillsammans med arbetstagaren om arbetstagaren har varit frånvarande på grund av sjukdom i 30 dagar eller om arbetsförmågan varit nedsatt under minst 60 dagar eller kan antas vara nedsatt under minst 60 dagar.

När det gäller rehabilitering skall arbetsgivaren ha mål, analysera behov av åtgärder, ha kompetens, resurser och rutiner för arbetsanpassning och rehabilitering. Vidare är det viktigt att anpassa arbetstagarnas arbetssituation med utgångspunkt från deras förutsättningar för arbetsuppgifterna.

Det nuvarande arbetsplatsnära stödet, som arbetsgivare kan söka, kommer att utvidgas till att även omfatta planering, genomförande och uppföljning. Pro+Fit Health AB är godkända anordnare av arbetsplatsnära stöd. Läs mer här.

Kontakta Lotta Karlsson Javén, Pro+Fit Health AB

Förstärkt rehabilitering för återgång i arbete2018-04-09T13:34:28+00:00
6 04, 2018

Förebygga eller medicinera mot ohälsosam stress

2018-04-06T09:51:12+00:00

Tidningen Vision, fackförbundet Visions medlemstidning skrev i nummer 1/2018 om den ständigt ökande ohälsan p.g.a stress och obalans i arbetslivet. Problemet kan angripas från två håll, genom att förbättra arbetsförhållanden och genom att öka vårt skydd mot skadlig stress. Vad gör ni på er arbetsplats för att undvika att behöva hamna reaktiva insatser i form av medicinering mot symptom som skapats av stress och obalans? Proaktiva  insatser kan göras på lednings- & organisationsnivå liksom på grupp- & individnivå.  Välkommen att kontakta oss för mer information.

 

 

Förebygga eller medicinera mot ohälsosam stress2018-04-06T09:51:12+00:00