4 tecken på hur stress saboterar din arbetsdag

Stress kan leda till beteenden som gör att du saboterar för dig själv.  Här är 4 tydliga exempel – och vad du kan göra istället.

1) Du ser inga enkla lösningar

När vi är stressade är det lätt att få tunnelseende. Det leder till att du letar efter en komplicerad lösning på ”enkla” problem. Istället för att göra en middagsplanering varje vecka åker du förbi matbutiken i stort sett varje dag och du har skapat en levnadscykel där du släcker mindre bränder varje dag. Försök att ta ett steg tillbaka och skapa dig en helhetsbild. Vilka mönster upprepar sig och hur kan du göra för att underlätta dina sysslor?

2) Du prioriterar inte

Om du står inför ett berg av jobb är det lätt att hugga tag i det som känns mest brådskande. Som chef kan det vara att svara på mejl och det känns som du får saker gjorda. Men när du är stressad finns det en risk att du inte prioriterar och lägger flera timmar på en arbetsuppgift som inte är så viktig. Försök ta ett steg tillbaka och prioritera arbetsuppgifter som är viktiga, men inte brådskande.

3) Du delegerar inte som chef

När du är stressad är det lätt att ta tag i arbetsuppgifter som du egentligen hade kunnat delegerat till en medarbetare. Din mentala energi är låg och då kan det kännas jobbigare att berätta hur något ska göras istället än att göra det själv. Du vet ju hur det ska göras. Det här blir i längden en ond cirkel där du inte kan fokusera det du måste fokusera på.

Försök istället att skapa ett system som effektiviserar din vardag. Det kan vara att ha en lista med vad du måste göra varje morgon innan du åker till jobbet eller en enkel sak som att ha en extra mobilladdare på jobbet. Avsätt minst en timme i veckan för att finslipa ditt system – du kommer vinna på det i längden.

4) Du skaffar dig flyktbeteenden

Om du är överbelastad med jobb lär du bygga upp metoder för att slippa saker som du upplever som jobbiga. Det kan vara att ha ett svårt samtal med en medarbetare eller ta tag i det där budgetarbetet. Det kan i sin tur leda till ett flyktbeteende där du kollar på TV, skrollar i sociala medier eller tar ett extra glas vin för att slippa ta tag i ”att göra”-listan som ofta är förenad med ångest. Försök att fundera vilka dina flyktbeteenden är och se om du kan hitta ett återkommande mönster.

Försök också vara medkännande mot dig själv i förändringsprocessen. Det är svårt att förändra hela ditt mönster i ett svep utan förvänta dig istället flera men små steg

Här kan du läsa hela artikeln

 

2018-12-03T06:19:14+00:00