31 05, 2020

Hålla produktiviteten uppe vid hemma arbete

2020-05-31T07:14:54+00:00

Författaren och time management-coachen Elizabeth Grace Saunders tipsar i Fast Company om fem användbara strategier för att öka produktiviteten när du jobbar hemma:

Utnyttja den tid du vinner på att slippa resa

Passa på att använda den tid du får över till att träna eller promenera på morgonen och kvällen. Fysisk aktivitet innebär fördelar för både hälsa och psykiskt välmående. Du blir även piggare och mer alert under arbetsdagen.

Schemalägg din fokustid

Det är inte alltid lätt att få tid till att fokusera på speciella arbetsúppgifter i ett kontorslandskap. När du jobbar hemma ör det mycket lättare att finna tiden att koncentrera dig på dina uppgifter. En rekommendation är att lägga in återkommande fokustid i kalendern, till exempel 1-2 timmar på morgonen.

Planera in dina möten

För att ytterligare öka din produktivitet, och även göra det möjligt att förutse dagen, kan du be kollegor att boka en tid för att prata med dig, särskilt om mötet kräver förberedelser. Då kan du vara mer närvarande och samtidigt effektivt planera dina andra arbetsuppgifter.

Uppdatera din status

För att vara mentalt närvarande under fokustiden kan det underlätta att uppdatera online-statusen. Exempelvis kan du markera att du under vissa tider inte är tillgänglig på olika kanaler.

Stå emot störningsmoment

Om alla externa distraktioner tas bort kan våra hjärnor ibland sträva efter annan stimulans. Hitta därför sätt att öka stimulansen i din egen miljö utan att minska produktiviteten, exempelvis kan du lyssna på musik som kan hjälpa dig att komma in i ett flöde. Sådana aktiviteter gör att du undviker att börja kolla nyheter eller sociala medier.

Läs artikeln här

Hålla produktiviteten uppe vid hemma arbete2020-05-31T07:14:54+00:00
20 05, 2020

Maskros (Taraxacum officinale)

2020-05-20T07:41:08+00:00

I stället för att försöka utrota ett av våra vanligaste ogräs, som det finns många hundra arter av – ät upp det!

Alla delar av maskrosen är ätbara: Roten, bladen, blomknopparna, blommorna. Roten användes förr som kaffesurrogat. De gula blommorna kan bli till vin. Tillverkningen av maskrosvin blev olaglig i Sverige 1978, men lagen skrevs om 1994 så därefter är det åter lagligt att tillverka vin av maskrosblommor. Späda blad kan njutas i en sallad och smaken påminner om ruccola. Blad som är flikiga är mindre beska än rundade blad. Blomknopparna kan kokas och ätas som ärtor eller fräsas i olivolja med lite citronsaft. Maskrosen innehåller bl a A-vitamin, C-vitamin och klorofyll. Den vita saften från maskrosens stjälk anses kunna ta bort vårtor. Torkade späda blad och den gula blomman kan användas till te.

Maskros innehåller ett bitterämne, taraxin, som stimulerar matsmältningen. Maskrosen påverkar också njurarna och ökar bl a urinproduktionen. En sallad som innehåller maskros kallas pis-en-lit (kissa i sängen) på franska.

Blommande maskrosor innehåller också värdefull näring till alla pollinatörer i form av nektar och pollen. Maskroshonung är både vackert gul och aromatisk.

Låt maskrosen blomma över innan den klipps ner.

Maskros (Taraxacum officinale)2020-05-20T07:41:08+00:00
12 05, 2020

Ger hemmajobb hälsovinster?

2020-05-12T05:09:18+00:00

Vi lever i nya tider där medarbetare blir rekommenderade att jobba hemifrån. Vi har senaste tiden haft många samtal med företagsledare som delar med sig att de hör att flertalet medarbetare är positiva till att jobba hemma. Medarbetare tycker att de vinner tid, de upplever en minskad stress och hinner med sina husdjur på ett annat sätt, de har mer tid för att träna och röra på sig och upplever ett bättre mående helt enkelt. Men det är inte alltid lätt att få till en bra ergonomisk arbetsplats, vissa har internet med låg kapacitet, de saknar sina kollegor och det kan ta tid att få svar på snabba frågor. Medarbetare har olika behov och olika förutsättningar.

Flera ledare som vi pratat med är övertygade om att vi kommer att jobba annorlunda framöver. Vi kommer lyssna mer till medarbetarnas egna behov och vara mer flexibla. De som mår bra av att jobba hemma kommer att få göra det i större utsträckning om det ger stora hälsovinster.

Vi hittade en undersökning från 2017 där rubriken var ”Skeptiska chefer bromskloss för jobb hemifrån”. I en Sifo-undersökning framtagen på uppdrag av Telenor säger en av två tillfrågade arbetstagare, 48 procent, att de vill jobba mer flexibelt och vara mindre beroende av arbetsplatsen. De skulle också vilja ha mer kontroll över sina arbetstider än de har i dag och inte behöva jobba enligt fasta tider. Läs mer här.

Här kommer två olika medarbetares upplevelse av att jobba hemma:

”Det har fungerat väldigt fint. Jag vinner mycket tid och ork på att inte behöva pendla, jag blir mindre störd och kan därmed fokusera bättre. Skulle gärna fortsätta att arbeta hemifrån 2-3 dagar i veckan och tror att det skulle leda till en bättre hälsa med mindre stress. Det kan tilläggas att jag har en bra kontorsstol, det är värt den investeringen. Tar även en paus på lunchen och går ut på promenad/springtur för att få luft och röra på mig vilket ger så mycket, det blir mer träning när restiden försvinner”

”Fungerar inte så bra alla dagar precis. Behöver kollegor för att få snabba lösningar på frågor och jag har inte allt material hemma. Jag saknar också kopiator, scanner och dubbla skärmar. Det är inte heller möjlighet skicka brev. Min arbetsplats hemma är inte bra anpassad. För att uppgifterna ska kunna lösas hemifrån krävs att arbetskamrater finns fysiskt på kontoret som kan rycka in och hjälpa till. För att det ska funka att jobba hemifrån krävs bra bredband som inte svajar. Vissa möten och utbildningar funkar bra på distans medan andra blir helt värdelösa.”

Ger hemmajobb hälsovinster?2020-05-12T05:09:18+00:00
4 05, 2020

Brännässla (Urtica dioica)

2020-05-04T05:40:09+00:00

Så här års är nässlorna som allra bäst! Ta en promenad och plocka korgen full! Se till att fylla på dina förråd av vitaminer och mineraler – både genom att äta (och njuta) direkt och att samla i ladorna (frysen) för kommande behov. Torkad nässla kan mixas till ett fint pulver som kan användas som ett alternativ till multivitamin- och mineraltabletter.

Nässla kryllar av vitaminer och mineraler. 100 gram förvällda nässlor innehåller bland annat 6,9 mg Vitamin C; 227,5 RE Vitamin A; 82,6 ug Folat; 2730 ug Betakaroten (ett förstadium till Vitamin A); 2,8 mg Järn; 280 mg Kalcium; 30 mg Magnesium; 150 mg Kalium.

Nässla, liksom alla andra gröna växter, innehåller klorofyll som ökar syre- och näringstillförseln till cellerna. Tillsammans med järn stimuleras blodbildningen. Te på nässla påverkar njurarna och är urindrivande.

Plocka nässlorna på skyddad plats där det inte finns bilar eller annat som sprider föroreningar.

Koka nässelsoppa och njut med ett pocherat ägg! Gröna nässelplättar brukar bli en höjdare!

Ät nässlan rå i form av en nässelpesto. Den som vill äta så närodlad och svensk mat som möjligt väljer svenska ingredienser i stället för de traditionella pestoingredienserna olivolja, parmesanost och pinjenötter.

Nässelpesto
5 dl nyplockade, späda nässlor (skölj noga och krama ur det mesta vattnet i ett hushållspapper).
1 dl rapsolja
1 dl riven Västerbottenost
1 dl hasselnötter
Smaksätt med lite flingsalt

Brännässla (Urtica dioica)2020-05-04T05:40:09+00:00