29 04, 2020

Sömnens betydelse för immunförsvaret

2020-04-29T04:52:14+00:00

Att det är viktigt att sova för att orka vet förstås de flesta, men det är inte alla som har koll på varför sömnen är en så viktig grundförutsättning för bra hälsa och hållbarhet. Medan du sover lagras energi för nästa dag, stressnivåerna i kroppen minskar, livsviktiga hormoner frisätts, minnet förbättras, du blir mer kreativ och lösningsorienterad och inte minst så stärks ditt immunförsvar.

Ett bra immunförsvar är alltid bra, men just nu kanske viktigare än någonsin. Medan du sover producerar ditt immunsystem bland annat cytokiner som är infektionshämmande och funkar som skyddande ämnen i kroppen. Cytokinernas funktion är att transportera kemiska signaler och kortfattat kan det förklaras som att cytokinerna fungerar som en sköld som hjälper kroppen att skydda dig mot och bekämpa olika virus och bakterier. Om du ändå blir sjuk samarbetar immunförsvaret också med sömnsystemet för att se till att du blir trött och sover mer medan du har en infektion. På så sätt kan kroppen ägna mer energi åt att städa ut infektionen och bilda antikroppar.

Förutom att stärka immunförsvaret hjälper sömnen också till att sänka stresspåslag och bekämpa inflammation i kroppen. Det återställer balansen och bromsar bland annat hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och för tidigt åldrande. Hjärnan är också så fiffigt konstruerad att den städar bort slaggprodukter medan vi sover för att inte hjärncellerna ska påverkas eller skadas av det skräp som blir över när hjärnan arbetar för högtryck under dagtid. Om vi inte sover tillräckligt utan ofta ligger vakna nattetid försämras tvättprocessen och på lång sikt riskerar vi att utveckla hjärnsjukdomar som till exempel Alzheimer.

Omvänt ger sömn oss förutsättningarna att vara vårt bästa jag, funka både på jobbet och i familjen, hålla oss friska och leva längre. Det finns inget som är dåligt med en bra nattsömn och därför borde förstås alla prioritera att sova gott och tillräckligt.

Att prioritera sömnen är alltså ett bra recept för god hälsa i både nutid och framtid, men också för minnet, relationerna och faktiskt också för att vi ska bli lyckligare och gladare. Många studier visar på en koppling mellan sömnbrist och psykisk ohälsa vilket inte är konstigt eftersom en sömnlös natt oftast påverkar humöret dagen efter. Vi kanske överreagerar, har kortare stubin och känner oss låga. Dessutom påverkas vår förmåga att reglera känslor vilket gör att det kan vara svårt att fokusera på det som är viktigt efter en dålig natt istället för att vara nyfikna och positiva.

Dagens gästskribent som även är vår samarbetspartner är Lisa Carpevi, Sömnkonsult: Hon en beteendevetande pedagog, certifierad sömncoach och skribent med egen erfarenhet från otaliga sömnlösa nätter och att lära sig leva med diagnosen insomni. Hon arbetar förebyggande med föreläsningar om vikten att sova, kartlägger och mäter sömnproblematik, håller sömnskola för företag och individer samt behandlar och rehabiliterar klienter med hjälp av kognitiv beteendeterapi och sömnrestriktion.

Sömnens betydelse för immunförsvaret2020-04-29T04:52:14+00:00
22 04, 2020

Ny forskning kring socker!

2020-04-22T08:01:02+00:00

Ju mer socker vi äter, desto färre vitaminer och mineraler får vi i oss. Nu presenteras en ny studie från Lunds Universitet.

Sedan tidigare finns ett konstaterat samband mellan ett högt intag av tillsatt socker och sjukdomar som karies, fetma, diabetes och hjärtkärlsjukdomar.

Tidigare studier har funnit starka samband mellan ett ökat intag av tillsatt socker och minskat intag av vitaminer och mineraler. Studier har saknats på vuxna som bor i de nordiska länderna. Syftet med den här studien har därför varit att undersöka förhållandet i den svenska befolkningen.

I den nya studien jämfördes intaget av tillsatt socker och av nio olika mikronutrienter; kalcium, folat, järn, magnesium, kalium, selen, vitamin C, vitamin D och zink. Forskarna observerade ett omvänt förhållande mellan intaget av tillsatt socker och det dagliga intaget av alla nio vitaminer och mineraler i båda grupperna; ju mer tillsatt socker deltagarna åt, desto mindre vitaminer och mineraler åt de.

Mer kunskap om socker behövs! Bli sockersmart!

Ny forskning kring socker!2020-04-22T08:01:02+00:00
20 04, 2020

Långvarig stress sänker vårt immunförsvar

2020-04-20T07:38:45+00:00

Att leva med hög stress under en längre tid gör att vårt immunförsvar försämras och blir mindre effektivt. Stress frisätter stresshormonerna adrenalin och kortisol, vilket dämpar immunförsvaret. Vi vet att stresshormonerna påverkar immunsystemets organ direkt – thymuskörteln, lymfkörtlar, benmärg och mjälte. Thymuskörteln krymper och producerar färre lymfocyter (en typ av vita blodkroppar som är våra inre ”soldater”) som i sin tur minskar övriga immunceller. Kortisol minskar aktiviteten, antalet och livslängden hos andra lymfocyter. Det är kamp och flykt som gäller och då finns ingen tid för att försvara sig mot virus och bakterier.

Vi erbjuder just nu i samarbete med www.papilly.com insatser som ger varaktiga beteendeförändringar. Ett stressprogram med coachning online till mycket förmånligt pris. Utöver detta även stresshantering online i grupp som leds av en psykolog Anders Tengström.

Två enkla tips att skapa balans och lugn inombords:

  • Andning ger avslappning och lugn inombords! Släpp det du håller på med och dra några långa djupa andetag genom näsan (stängd mun) så magen utvidgar sig (sk. bukandning). Ett enkelt knep för att veta att man slappnar helt av är att släppa alla spänningar i tungan och låta den vila helt avslappnad i munnen. Om tungan är avslappnad är hela din kropp avslappnad!
  • Bryt av tillvaron med härliga promenader utomhus. Gå ut i naturen! Naturen skapar lugn och ger oss människor mycket energi.

Långvarig stress sänker vårt immunförsvar2020-04-20T07:38:45+00:00
14 04, 2020

Zink – en nyckelsubstans

2020-04-14T04:50:49+00:00

Vi fortsätter våra råd om vad man kan göra eller äta för att stärka sitt immunförsvar – turen har nu kommit till mineralet zink, Zn. Tidigare har vi lyft vårt behov av att stötta tarmfloran, att se till att vi fyller på våra förråd av D-vitamin och att vi behöver äta A-vitaminrika inälvor.

Zink är en nödvändig nyckelsubstans i ca 200 av kroppens enzymer. Zink är bland annat sårläkande och har en förebyggande funktion i samband med förkylning. Zink skyddar mot bakteriella- och virusinfektioner.

Dagsbehovet av zink för en vuxen är ca 15 mg. Kroppen har svårt att ta upp zink ur maten, men upptaget ökar om man äter protein samtidigt.

Zinkrika matvaror är ostron (50 mg/100 gram) och vetegroddar (18 mg/100 gram). Nötter och frön innehåller också en del zink. Per 100 gram matvara innehåller hela sesamfrön 7,8 mg, pekannötter 5,4 mg, sötmandel och valnötter 3,0 mg.

Zink – en nyckelsubstans2020-04-14T04:50:49+00:00
6 04, 2020

Snart Påsk! Vad lägger du i påskägget?

2020-04-06T08:02:17+00:00

Vi närmar oss den allra sötaste högtiden på året. Det är nu som vi frossar i påskägg fyllda av billigt smågodis som bara innehåller socker, färgämnen, gelatin (= kokt slaktavtall i form av ben, hud, svinsvål), smakämnen och en och annan insekt. Färgämnen som finns i godis – azo-färgämnen – kan ge oroliga och hyperaktiva barn och även vuxna kan påverkas. Ett annat färgämne, karmin/karminsyra (E120), utvinns ur torkade honor av kochenillsköldlusen.

Påsken är den helg då vi svenskar äter mest godis under hela året. I genomsnitt klämmer vi i oss 1,6 kg per person under påskhelgen.

Tillsatt socker är förknippat med stor ohälsa. Därför skärpte WHO sina rekommendationer för några år sedan till max 5 energiprocent för vuxna. Det innebär att en vuxen man anses tåla 30 gram tillsatt socker per dag – en vuxen kvinna 25 gram. Riktigt små barn, under 2 år, ska inte äta något socker alls enligt rekommendationerna.

Att ge någon ett påskägg till påsk är en trevlig tradition, men behöver ägget innehålla godis? Varför inte lägga ner en present, ett presentkort, en biobiljett, en bok eller något annat kul i stället?

Behöver du mer inspiration? Hör av dig eller köp boken Bli sockersmart! Enstaka exemplar köps enklast via Adlibris/Bokus etc. Fler exemplar här.

Snart Påsk! Vad lägger du i påskägget?2020-04-06T08:02:17+00:00